Dlaczego mobilna konwersja nie jest tak wysoka jak desktopowa?

Konwersja to nic innego jak współczynnik, który wyraźnie obrazuje skuteczność Twojej strony internetowej. Nie musi się on odnosić bezpośrednio do sprzedaży, ale może także wskazywać na to, czy często zdobywasz nowych subskrybentów i czy formularz na zapis jest skuteczny. Konwersja jest wyznacznikiem tego, czy Twój e-biznes jest na odpowiednim poziomie. Analiza tego współczynnika pod kątem różnych źródeł ruchu może wskazać słabsze obszary działania firmy. Jeśli Twój współczynnik konwersji sprzedaży z ruchu globalnego wynosi ponad 2%, można przyjąć, że jest ona ok. Ale nie zapominaj o szczegółach. Może okazać się, że ruch desktopowy generuje konwersję na poziomie 3%, a w dół ciągnie ją ruch mobilny.

Skąd mogą brać się takie różnice? Dlaczego ruch mobilny odstaje od desktopowego?


Zagadnienie wymaga dość szczegółowej analizy pod wieloma kątami. Warto przyjrzeć się kilku aspektom:

1. Sprawdź czy na mobilnych nośnikach strona jest wystarczająco szybka

Porównanie jest dość łatwe do wykonania. Narzędzie Google Page Speed Insights podpowie Ci, jakie obszary w wersji mobilnej strony należy zoptymalizować, by znacznie poprawić szybkość jej wczytywania na smartfonach lub tabletach. Warto też korzystać z technologicznych nowinek. Wprowadzona przez Google w tym roku technologia AMP (Accelerated Mobile Pages) znacznie wpłynie na wczytywanie treści Twojej strony na nośnikach mobilnych. To w pewnym sensie powrót do przeszłości i czerpanie z technologii WAP (Wireless Application Protocol). Dzięki AMP nie ma już potrzeby używania masy skryptów zewnętrznych, wystarczy wykorzystać zestandaryzowaną bibliotekę AMP.

2. Źle zaprojektowany UX (user experience) oraz UI (user interface) pod mobile

Trudno o wzbudzenie zaufania wówczas, kiedy strona WWW wyświetlana na nośnikach przenośnych jest nieintuicyjna i trudno się na niej odnaleźć. Zbyt duże lub za małe buttony, czyli rozmiar elementów dotykowych (wszelkie przyciski call to action) spowoduje, że poruszanie się po stronie wyświetlanej na niewielkim ekranie smartfona może być irytujące. Ostatecznie doprowadzi to podniesienia się współczynnika odrzuceń (bounce rate). Optymalna użyteczność i funkcjonalność strony nie może być budowana wyłącznie pod desktopową wersję strony WWW. Równie ważna może okazać się ergonomia witryny. Jeśli pola takie jak formularz rejestracji, zapis na newsletter, czy w najgorszym wypadku cały proces zakupowy, są źle zaprojektowane, można spodziewać się sporej ilości porzuconych koszyków, a co za tym idzie obniżania współczynnika konwersji.

3. Zoptymalizuj obrazy. Smartfon to nie laptop.

Smartfon to nie laptop, tablet to nie komputer stacjonarny. Jednostki stacjonarne przeważnie są bardziej wydajne i lepiej radzą sobie z cięższymi obrazami. Jeśli zdjęcia na Twojej stronie przekraczają umowne 300 kB, to warto zabrać się do pracy nad tym aspektem. Optymalizacja obrazów może znacznie wpłynąć nie tylko na odbiór (albo jego brak) strony WWW na nośniach przenośnych, ale także na szybkość jej ładowania się. Poza tym to, że cięższe obrazy ładują się na „desktopach” nie oznacza to, że jest to dobra praktyka. Warto optymalizować strony WWW w każdym obszarze. Lżejsze zdjęcia spowodują, że nie tylko ruch mobilny będzie bardziej wartościowy, ale i ten z desktopowych urządzeń również.

4.Daj użytkownikowi szansę na łatwy kontakt

Przycisk „click-to-call” może się okazać szczególnie istotny dla sklepów internetowych. Każdy e-sklep ma nieco inny proces składania zamówień. Może się zdarzyć, że ten nie będzie wystarczająco intuicyjny dla e-konsumenta. Wielu z nich porzuci proces i porzuci koszyk. Dzięki przyciskowi „click-to-call” można zredukować ilość porzuconych koszyków, jedno kliknięcie w button i klient łączy się ze sklepem. Wielu z nich na pewno skorzysta z takiego rozwiązania i zamknie transakcje.

5. Traktuj klienta jak gościa

Wiele e-sklepów wymaga rejestrowania się nawet do tego, by móc przeglądać niektóre treści na stronie. Jeśli sama rejestracja na wersji desktopowej jest stosunkowo prosta, to na mobilnych nośnikach będzie stanowiła barierę zakupową. Warto dać możliwość „podróżowania” po sklepie bez konieczności, często zbędnego, rejestrowania się. Choć zebranie bezcennego maila jest istotnym celem, to wymuszanie na kliencie pozostawienia adresu może spotkać się z dużą niechęcią.

6. Dobrze zaprojektowane menu

Szturmem zdobywająca rynek internetowy technologia RWD pozwala na to, by strony automatycznie dostosowywały się do każdej rozdzielczości. Jednak w ramach tej technologii należy bardzo uważnie podchodzić do tego, by elementy strony na mniejszych nośnikach zachowywały czytelność i były intuicyjne. Szczególnie odnosi się to do menu, które często jest rozbudowane i zawiera całą masę podkategorii. Dlatego też musi być ono dobrze zaprojektowane. Dobrym rozwiązaniem jest tzw. hamburger menu.



Wysoka konwersja to Święty Graal sprzedaży online, każdy e-commerce manager, czy też właściciel e-sklepu codziennie dokłada wszelkich starań, by współczynnik się podnosił. Trzeba zwracać uwagę na coraz więcej aspektów sztuki jaką jest sprzedaż online. Od kilku lat trwający „rok mobile” niedługo zmieni się w dekadę. I słusznie, bo użytkownicy internetu coraz częściej przenoszą się do mobilnych urządzeń i to ten ruch może okazać się kluczowy do tego, by podnieść współczynnik konwersji.
Trwa ładowanie komentarzy...