O autorze
Właściciel agencji PAGE Interactive. Zajmuje się projektowaniem innowacyjnych rozwiązań w designie aplikacji mobilnych oraz stron internetowych. Jako Creative Art Director projektuje już od ponad 15 lat. Pracował dla największych marek, m.in dla Zbyszko, Medicover, Zibi, Osram, Craftware, Benefit Systems. Zajmuje się również fotografowaniem oraz tworzeniem krótkich filmów reklamowych.

Prototypowanie kluczem do realizacji perfekcyjnych stron WWW

Jedną z moich ulubionych myśli odnoszących się do projektowania stron internetowych jest myśl o tym, że jest to praca zawieszona gdzieś pomiędzy sztuką i intuicją, danymi i nauką. Te cztery filary powinny być wyznacznikiem najwyższych standardów pracy z klientem. Technologia, z której korzystamy na co dzień ma prowadzić do realizacji pięknych i efektownych stron, ale bez pominięcia użyteczności, intuicyjności i funkcjonalności.



Należy jednak uważać aby podczas pracy nad stronami internetowymi nie zapominać o tym, że jest to praca nad witryną, która ma reprezentować konkretną markę. Należy zachować równowagę pomiędzy każdym aspektem budowy strony WWW, zadbać o dobre praktyki i pamiętać o celach biznesowych firmy klienta. Własną pomysłowość warto trzymać w ryzach i dać jej upust w odpowiednich dawkach.

Planując współpracę z klientem przy budowaniu wizerunku marki w świecie online, należy całą swoją uwagę skupić na jej potrzebach, sposobie komunikacji i celach biznesowych. Dlatego tak istotnym aspektem we współpracy będzie prototypowanie UX. Osadzenie prototypowania w całym procesie budowy strony WWW pozwoli na zaprojektowanie perfekcyjnej strony. Ten element pomaga w ustaleniu czy nasze pomysły odpowiadają na zapotrzebowanie nie tylko klienta, ale również użytkownika.



Co mieści się w zakresie prototypowania? 6 powodów do stosowania prototypowania

1 Planowanie projektu
Dzięki prototypowi można uzyskać oczekiwany wzór projektu. To dzięki niemu możemy pracować z klientem w oparciu o konkretny pogląd strony WWW. Jednak nie jest to tylko część graficzna. Przed zaplanowaniem wizualnej strony projektu należy staranie rozważyć schematy technologiczne. Dzięki omawianiu poszczególnych elementów budowy strony WWW wyeliminowane zostaną nietrafione pomysły. W ten sposób o wiele łatwiej i szybciej dochodzi się do oczekiwanych rezultatów.

2 Wczesne rozpoznawanie błędów w projekcie
Pracując nad jakimś projektem nie da się uciec przed intensywnym myśleniem o nim. Często jednak to co wydaje się nam świetnym pomysłem, przełożone na monitor okazuje się już nie tak efektowne. Załóżmy, że projektujesz pole zapisu do newslettera. Jesteś przekonany, że idealnym miejscem będzie fragment strony tuż nad stopką, która jest w przewodnim żółtym odcieniu. Zapominasz, że formularz też ma żółte tło. Implementujesz zapis w tym miejscu i... widzisz wadliwość pomysłu. Cała struktura strony została zachwiana. Formularz zlał się ze stopką i tworzy dziwną nieregularną konstrukcję.

3 Prototypowanie = lepsze komunikacja
Oczywiste jest, że klient oczekujący na swoją własną stronę WWW chce ją zobaczyć, poznać efekty pracy agencji. Spotkania z klientem i omawianie strony bez wizualizacji mogą jedynie wprowadzić konsternację i trochę chaosu. Pracując na prototypie, możemy pokazać klientowi na jakim etapie jest praca, jak prezentuje się strona w obecnym stadium projektowania, dać szansę na realne uczestniczenie w budowie. Na tym etapie eliminuje się wszelkie bariery związane ze współpracą pomiędzy działami projektowymi a programistycznymi.



4 Możliwość testowania strony poprzez użytkowników
Praca nad stroną WWW pochłania nas bez reszty i nie zawsze jesteśmy w stanie wyłapać błędy w użyteczności, funkcjonalności czy intuicyjności. Prototyp strony pozwala na obserwację jak korzysta ze strony użytkownik, który leży w grupie docelowej firmy. Aby nie generować frustracji wśród realnych użytkowników po opublikowaniu strony, sprawdza się ją w środowisku testowym. Opinia userów daje szansę na wyeliminowanie błędów, które mogłyby budować bariery zakupowe lub wpływać negatywnie na współczynnik odrzuceń.

5 Szkicowanie a prototypywanie
By jeszcze lepiej zrozumieć dlaczego tak ważne może okazać się prototypowanie, można je porównać do szkicowania. Bez szkicowania niewyobrażalny jest wireframing (projektowanie szkieletowe) czy przygotowanie mockupów. Te mają taką samą wagę dla projektu końcowego jak prototypowanie. Można rzec, że jest ono interaktywną formą szkicowania pozwalającą na stworzenie podstawowego modelu, który potem jest rozbudowywany i doskonalony.

6 Wizualny wgląd w ostateczną wersję
Prototypowanie ma jeszcze jedną zaletę. Dzięki niemu przed opublikowaniem strony mamy możliwość wglądu w ostateczną wersję witryny. Szansę na zobaczenie własnego dzieła i ostatniego spojrzenia na to jak się prezentuje. Wysiłek jaki wkładamy w naszą pracę i pomysłowość jaką zaprezentowaliśmy podczas budowy strony możemy jeszcze raz ocenić i ewentualnie podkręcić jakiś element. To szansa na ostatni „ruch pędzlem”.


Prototypowanie jest ekscytujące. Praca na wszystkich polach jednocześnie, komunikacja z klientem w oparciu o prototyp strony, eliminacja błędów, omawiania funkcjonalności, designu, użyteczności to wszystko można zrobić bez ryzyka, że po opublikowaniu strony pojawią się problemy z nawigacją, wypełnianiem formularzy czy procesem zamówień. Jest to idealny czas na to, by dopieścić stronę internetową i zbudować perfekcyjne narzędzie do promowania marki.
Trwa ładowanie komentarzy...